DroomVrienden Forum

DroomVrienden Chatbox
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Ik en mijn ego

Reageren    DroomVrienden Forumindex -> Ken u Zelf - Zelfkennis en bewustwording
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
zonnebloem
Forumlid

BerichtGeplaatst: Vr Feb 05, 2010 09:49    Onderwerp: Ik en mijn ego Reageren met citaat

Gister weer een mooie "ontmoeting" met mijn ego.

Mijn oudste dochter (6) zat aan tafel tussen de middag aan een broodje en zat te "klagen" over een klasgenootje die tegen haar had gejokt...daar was ze erg verbolgen over. Ze was namelijk woensdag naar zwemles geweest en ze mocht weer een vlaggetje verder (dubbel blauw), ze was erg trots en terecht. Dat vertelde ze de volgende dag dus vol enthousiasme aan haar klasgenootje/vriendinnetje. Het klasgenootje vertelde haar dat zij al in groen zat (verder dan blauw), maar eigenlijk zit ze in geel (voor blauw).

Dus dat was het gesprek tussen de middag (gezellig.. Wink ). Ik praat met Nikki en vraag haar of het kan zijn dat E. misschien een beetje jaloers is...waarop Nikki zegt dat dat inderdaad kan. Dus vraag ik haar: en nu ? Laat je het voor wat het is...?
Nee, Nikki wil er graag nog wat over zeggen tegen E.
Weet je dat zeker ?
Ja !
Maar E. had al sorry gezegt toch ?
Ja, maar...(heel verhaal)
Oke, zeg maar wat je er nog over kwijt wil.

Op school in de gang, loopt Nikki naar E. en begint een gesprek..ik kan niet horen wat er gezegd wordt, ik sta ondertussen dr jas op te hangen. En dan hoor ik de moeder van E. heel fel reageren, dus loop er heen en luister.
De moeder heeft het over dat ze allebei tegen elkaar liegen en dat ze zo nooit meer kunnen weten wat nou waar is en wat niet...en dat ze daarmee moeten stoppen. Ik zie 2 onzekere kinderkopjes...

Ik kan me opzich vinden in de inhoud van haar verhaal tegen de meiden, maar de felheid waarmee ze haar verhaal doet, maakt dat ik sta te stamelen...(waarom moet dat zo heftig en op terechtwijzende toon ?)...
Ik breng Nikki in de klas en stap daarna op de fiets, boodschappen doen. Onderweg vraag ik me af waarom dit me zo raakt...en ineens zijn daar tal van herinneringen...
Ik voelde me bij haar manier van praten net een klein kind en ik heb het vermoeden dat die meiden zich net zo voelden (of het was mijn speigel ?) !

Maar ik herinner me het gevoel van er niet bij horen bij mijn neven en nichten die ouder waren dan mij...ik voelde me altijd klein...een klein kind.

Ik herinner me dat mijn zus soms even geen trek had in dr kleine zus en daardoor soms weg renden om alleen (zonder kleine zus) verder te spelen. Voelde ik me klein (en verlaten)..
(geen zorgen Mir... Wink )

Ik herinner me maar al te goed, de "toon" waarop mijn vader vaak tegen me praatte (de terechtwijzende toon)...en voelde me dan klein...

En dat alles naar aanleiding van E. en een leugentje uit jaloezie...

Ik ervaarder het ego vaak als iets storends, maar is dat eigenlijk wel zo ? Ja, soms zit ie me in de weg, maar afgezien daarvan, maakt het ego ook wel heel duidelijk wat er (nog) speelt en gaf me wel inzicht.

En nu vraag ik me ook af...als ik het zo blijf ervaren...het ego in mij herken, kan het dan zijn dat het ego op den duur zo inkrimpt dat het weinig (of zelfs misschien geen) invloed meer heeft ?

Ben benieuwd hoe jullie hierover denken of hoe jullie dat ervaren...

Liefs Maaike
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
zonnebloem
Forumlid

BerichtGeplaatst: Vr Feb 05, 2010 10:01    Onderwerp: Reageren met citaat

Wat ik me ook afvraag...heeft dat wat je over het ego gelooft ook invloed op de uitkomst ?
Ik bedoel, als je gelooft dat het ego altijd een (grote of minder grote) rol zal spelen in je leven, dat dan ook zal gebeuren of zo zal zijn ?
Of als je gelooft dat het ego kan krimpen door ervan te leren bijvoorbeeld, dat dat dan is wat er gebeurd of zo zal zijn ?

Ik vraag me dus af...wat voor invloed het "geloof" hierin heeft. En als je niet gelooft dat dat kan (het ego laten krimpen)...beperk je dan jezelf ?
hmmm...ben ik te volgen ?

Iemand een idee ?
...
Terug naar boven
PW
Forumlid

BerichtGeplaatst: Vr Feb 05, 2010 10:15    Onderwerp: Re: Ik en mijn ego Reageren met citaat

zonnebloem schreef:
En nu vraag ik me ook af...als ik het zo blijf ervaren...het ego in mij herken, kan het dan zijn dat het ego op den duur zo inkrimpt dat het weinig (of zelfs misschien geen) invloed meer heeft ?

Mijn ervaring is dat dit inderdaad kan gebeuren. Het kan zijn dat je, door het continu te blijven zien voor wat het is, een "eigen" gekleurde respons, op den duur niet meer getriggerd wordt, omdat het mechanisme helemaal is doorleefd. Het kan ook zijn dat het ego/dit mechanisme wel gewoon blijft opploppen, maar dat je het direct in de smiezen hebt en het als het ware passeert. Dan hou je er niet meer aan vast, komt het op en verdwijnt het weer, en heb je er geen last van omdat het je er niet "in" schiet. Goed beschouwd, is het mechanisme/ego vooral aandoenlijk.
zonnebloem
Forumlid

BerichtGeplaatst: Za Feb 06, 2010 08:57    Onderwerp: Reageren met citaat

Dat vind ik een mooie stukje PW ! Thanks ! Very Happy
Terug naar boven
bigbear
Forumlid

BerichtGeplaatst: Za Feb 06, 2010 11:27    Onderwerp: Reageren met citaat

Lieve Zonnebloem,

het ego kan zelfs sterven en er zal weer een nieuw ego ontstaan. Elk einde is weer een nieuw begin. Zonder ik kunnen we niet functioneren. Onze geraaktheden kunnen we onderzoeken en daar van bewust worden. En met de bewustwording begint de verandering. Zo leren we in het leven.

Liefs en warmte, Bigbear
zonnebloem
Forumlid

BerichtGeplaatst: Ma Feb 08, 2010 19:55    Onderwerp: Reageren met citaat

Dank je Bigbear knuffel !
Terug naar boven
Mirjam37
Forumlid

BerichtGeplaatst: Di Feb 09, 2010 02:14    Onderwerp: Reageren met citaat

las dit nog even... en herken het wel.
Ik heb er vooral "last" van.. van mijn ego als ik erg vermoeid ben. zoals de laatste tijd... dan ben ik ook snel te triggeren....

laatst nog smste mijn jongste zusje.. dat ze me weer teveel vond.. dat ik haar te vaak belde... Hoewel ik er niet lettelijk op reageerde( ik deed dus even letterlijk niets)... reageerde ik wel in gedachten, heftig.... Voelde me niet goed genoeg... klein... een last. En hoewel ik wel zag dat het slechts triggers zijn... trapte ik er wel in. En dat maakte me alleen maar vermoeider en vermoeider.... het voelt dan zo als een zwaarte in mijn lichaam. Maar goed dat heeft dan ook weer te maken met het feit, dat mijn slaap/waakritme weer helemaal van de kaart is.... En dan is het "ego" voor mij wat vager.... en kan ik er minder helder op reageren.

Toch merk ik wel een kleine shift, met vroeger en dat is het simpele feit dat ik het wel opmerk, ook al voel ik me dan wel met die gedachten, en emoties meegaan....
En dat geeft me dan toch weer hoop...
Van het komt wel goed... over een tijdje voel ik me weer lekkerder.
Moet er nu blijkbaar doorheen... hoewel het alles behalve prettig is.

ooh ja, wat ik wel merk is dat ik ook niet bij de pakken ga neerzitten.
Hoewel ik een dansje zal maken als ik me weer fijner voel.

Liefs,
Mirjam
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
PW
Forumlid

BerichtGeplaatst: Wo Feb 10, 2010 02:35    Onderwerp: Reageren met citaat

Nature-Girl schreef:
las dit nog even... en herken het wel.
Ik heb er vooral "last" van.. van mijn ego als ik erg vermoeid ben. zoals de laatste tijd... dan ben ik ook snel te triggeren....

laatst nog smste mijn jongste zusje.. dat ze me weer teveel vond.. dat ik haar te vaak belde... Hoewel ik er niet lettelijk op reageerde( ik deed dus even letterlijk niets)... reageerde ik wel in gedachten, heftig.... Voelde me niet goed genoeg... klein... een last. En hoewel ik wel zag dat het slechts triggers zijn... trapte ik er wel in. En dat maakte me alleen maar vermoeider en vermoeider.... het voelt dan zo als een zwaarte in mijn lichaam. Maar goed dat heeft dan ook weer te maken met het feit, dat mijn slaap/waakritme weer helemaal van de kaart is.... En dan is het "ego" voor mij wat vager.... en kan ik er minder helder op reageren.

Hoi Mir,

Ik vraag me af of het wel zo is dat je "ego" meer getriggerd wordt als je moe bent. Het ego ophouden kost in de regel een hele hoop energie en juist als je moe bent heb je daar weinig van. De vraag die dus bij me opkomt is in hoeverre je reactie nu (dat je dat wat je zusje zegt eigenlijk heel pijnlijk vindt) eigenlijk veel "oprechter" is dan je normale reactie (de lieve vrede bewaren). Nu is dat als pijnlijk ervaren natuurlijk óók ego, maar het kan goed zijn dat het bewaren van de lieve vrede daar als een schil omheen zit, om maar de pijn niet te hoeven voelen, en zou het zo kunnen zijn dat eerst die lieve-vrede-schil afgepeld moet worden voordat je aan de gekwetstheidsschil toekomt.

Herken je iets of zit ik er helemaal naast?
Mirjam37
Forumlid

BerichtGeplaatst: Wo Feb 10, 2010 08:31    Onderwerp: Reageren met citaat

PW schreef:
Citaat:
Hoi Mir,

Ik vraag me af of het wel zo is dat je "ego" meer getriggerd wordt als je moe bent. Het ego ophouden kost in de regel een hele hoop energie en juist als je moe bent heb je daar weinig van. De vraag die dus bij me opkomt is in hoeverre je reactie nu (dat je dat wat je zusje zegt eigenlijk heel pijnlijk vindt) eigenlijk veel "oprechter" is dan je normale reactie (de lieve vrede bewaren). Nu is dat als pijnlijk ervaren natuurlijk óók ego, maar het kan goed zijn dat het bewaren van de lieve vrede daar als een schil omheen zit, om maar de pijn niet te hoeven voelen, en zou het zo kunnen zijn dat eerst die lieve-vrede-schil afgepeld moet worden voordat je aan de gekwetstheidsschil toekomt.

Herken je iets of zit ik er helemaal naast?

Lieve PW,

Zo had ik het nog niet eens bekeken.
Zou best wat in kunnen zitten, in wat je schrijft.
Dat is echt even een hele andere kijk.... maar wel eentje waar ik denk ik wel wat mee kan.. Dus dankje voor de verse blik erop.

Dus, wil ik dit even laten bezinken... even overdenken en aan proeven, voelen.
Dus kom ik hier later nog wel even op terug.

Liefs,
Mirjam
Terug naar boven
PW
Forumlid

BerichtGeplaatst: Wo Feb 10, 2010 11:40    Onderwerp: Reageren met citaat

Nature-Girl schreef:
Dus, wil ik dit even laten bezinken... even overdenken en aan proeven, voelen.
Dus kom ik hier later nog wel even op terug.

Mooi dat ik ook eens een nieuwe invalshoek kon geven Laughing
Niet teveel overdenken hoor, als er die flits van herkenning was dan is dat al genoeg en als die er niet was dan kom je er met denken ook niet. En voel je tegenover mij niet verplicht er hier op terug te komen.

LIEFS!
PW
Mirjam37
Forumlid

BerichtGeplaatst: Wo Feb 10, 2010 17:57    Onderwerp: Reageren met citaat

Dat weet ik hoor, lieve PW Very Happy

En die flits van herkenning was er wel.
Tegelijk van verwondering ook... Voor de frisse invalshoek.
En dat deed me ook wel goed.

Nee, teveel nadenken erover doe ik ook niet hoor. Wink
Het is eigenlijk meer er na kijken. Om te zien wat het in mij oproept zeg maar. meer het proeven en voelen eraan.

En het is merk ik ook heel verfrisssend die invalshoek.
Vooral omdat ik daar op die manier( nog) niet naar keek.... Erg fijn om te zien wat dat in me doet.

Liefs,
Mirjam
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Reageren    DroomVrienden Forumindex -> Ken u Zelf - Zelfkennis en bewustwording Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: